McDonalds, Coca-Cola och VISA. Där är de största sponsorerna till IOC, internationella olympiska kommittén och de olympiska spelen.
Förresten ni vet väl de rätta begreppen – olympiad är tidsavståndet MELLAN olympiska spel. Så olympiaden i Rio är fel. Efter Rio går vi in i olympiaden som varar till Japan och Tokyo 2020.
Nåväl. Sponsorerna var det.
Man kan ju verkligen fundera på ”sportnyttigheten” i McD och Coca-Cola men likväl sponsrar de.
I London 2012 låg vid den tidpunkten världens största McDonalds-restaurang bara ett stenkast från OS-arenan (till höger i panoramabilden ovan) och på området gick det bara att gå tag i drycker från ”The Coca Cola Company”. De hade all chans i världen att bara vräka ut drycker utan konkurrens – men en 50 cl Cola Zero kostade närmare 30 spänn.
Storhetsvansinnet debatterades flitigt då det ett tag ryktades om att vakterna (som kom från G4S och var ungefär 4000 för få) skulle få beslagta t ex väskor med Pepsimärken på. Nu blev det inte så. Återstår att se hur det blir i Rio.
Och så var det VISA. Sparbanken Göinge har Master Card som samarbetspartner – men de ordnade ändå ett VISA-kort så att man kan göra rätt för sig på OS-området. Idag är det 17 dagar till avresa.
Värt att tänka på om du ska till en OS-arena – vad du inte får ha med dig in:
http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/picturegalleries/9415278/10-things-you-cant-take-in-to-the-Olympics.html?frame=2282752
PEPSI-diskussionen när det begav sig – och kanske nu också…
http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/news/9414178/London-2012-Olympics-You-can-wear-Nike-trainers-but-leave-the-Pepsi-T-shirt-at-home-says-Lord-Coe.html